پروژه مرکز تجارت بین الملل شماره یک

پروژه ای به وسعت 138,000 متر مربع با فن آوری روز دنیا و یک معماری منحصر بفرد که در هیچ کجا نظیر آن نیست .بهره گیری از تکنولوژی روز معماری و ساخت و ساز با بهترین متریال .

 

دارای بالاترین امکانات رفاهی و تجاری 

نمایشگاه شهر آفتاب (جنوب تهران) در منطقه ویژه شهر آفتاب در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت تقریبی 138 هکتار قرار دارد. ورودی سواره به مجموعه از طرف شمال شرق و از طریق اتوبان تهران-قم با توجه به رعایت فاصله قانونی از حریم اتوبان و ورودی شمال غربی از کمربندی شهر آفتاب صورت می گیرد. طرح ساختاري مجموعه با همكاري مشاور آلماني (gmp) و مشاور ايراني( ابنيه نو انديش) در سال 1385 به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيد. از سال 1387 با توجه به الزامات موجود در طرح،مشاورداخلي( نقش جهان-پارس) و مشاور خارجي (gmp) مأمور انجام بازنگري در طرح و تکميل آن شدند. 

مجموعه نمايشگاه بین المللی شهر آفتاب از چهار بخش اصلی نمایشگاه ها، مراکز تجارت، مراکز اقامتی و بخش خدماتی تشکیل شده است، که یک محور شرقی-غربی (چهارباغ) کل زمین نمایشگاه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است که نمایشگاه و بخش خدماتی در شمال و بقیه بخش ها در جنوب آن قرار گرفته اند. محور چهارباغ به مثابه ستون فقرات مجموعه از ورودی شرقی (اتوبان تهران-قم) و ایستگاه مترو و پایانه های اتوبوس و تاکسی شروع و تا ورودی غربی (رینگ اول کمربندی شهر آفتاب) ادامه دارد.

 

ساختمان مركز تجارت در جنوب شرقي مجموعه نمايشگاه واقع شده‌است که از سمت شرق با مسجد و تجاری های اطراف، واز سمت غرب با یکی از سه هتل مجموعه ، از سمت شمال با چهارباغ و مجموعه نمایشگاهی و از سمت جنوب با اراضی توسعه جنوبی نمایشگاه هم جوار است. ساختمان از لحاظ استراتژيك در مسير محور مستقيم اتصال دهنده ايستگاه مترو و ميدان مركزي قرار گرفته ‌است.

مجموعه نمايشگاه بین المللی شهر آفتاب از چهار بخش اصلی نمایشگاه ها، مراکز تجارت، مراکز اقامتی و بخش خدماتی تشکیل شده است، که یک محور شرقی-غربی (چهارباغ) کل زمین نمایشگاه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است که نمایشگاه و بخش خدماتی در شمال و بقیه بخش ها در جنوب آن قرار گرفته اند. محور چهارباغ به مثابه ستون فقرات مجموعه از ورودی شرقی (اتوبان تهران-قم) و ایستگاه مترو و پایانه های اتوبوس و تاکسی شروع و تا ورودی غربی (رینگ اول کمربندی شهر آفتاب) ادامه دارد.

 

ساختمان مركز تجارت در جنوب شرقي مجموعه نمايشگاه واقع شده‌است که از سمت شرق با مسجد و تجاری های اطراف، واز سمت غرب با یکی از سه هتل مجموعه ، از سمت شمال با چهارباغ و مجموعه نمایشگاهی و از سمت جنوب با اراضی توسعه جنوبی نمایشگاه هم جوار است. ساختمان از لحاظ استراتژيك در مسير محور مستقيم اتصال دهنده ايستگاه مترو و ميدان مركزي قرار گرفته ‌است.

عنصر متحد کننده ( یکپارچه کننده ) معماری این طرح ساختاری، ساختار رواق ستون دارست که ارتباط دهنده تمام ساختمانها در جنوب، ساختمان نمایشگاه در شمال و ایستگاه مترو در شرق است که تماما" تحت یک مجموعه می باشد. قرارگیری کلونادها (ستون ها) در مقابل ورودی ساختمان مرکز تجارت که توسط این کلونادها شکل گرفته است و طراحی یک دروازه ورودی اصلی (ایوان) ساختمان ، بعدی است بر کیفیت فضایی و معین. ایوان با عرض حدود 40متر و ارتفاع 10 متر ، ورودی را با مقیاس بخشیدن از دور دست ها برجسته می کند .دو ورودی کوچکتر فرعی ، که در مرکز وجوه شرقی و غربی قرار گرفته اند ، ورودی های ثانویه را تشکیل  می دهند که اجازه دسترسی به داخل ساختمان از مسیر مسجد و هتل ها را پدید می آورد . این ورودی های ثانویه مورد استفاده کارکنان بخش اداری طبقه سوم قرار می گیرد .

 

 

طراحی

از آنجایی که مرکز تجارت به عنوان اولین ساختمان جنوبی مجموعه نمایشگاه مورد طراحی و ساخت قرار می گیرد ، انعطاف پذیری و قابلیت انطباق نقشه های طبقات از اولویت بالایی برخوردار است . شبکه ارائه شده در ابعاد40/8 ×40/8 ، و قرارگیری هسته های خدمات و فرار اضطراری ، امکان وجود موقعیت های متفاوتی از مقیاس و اندازه ی واحدهای تجاری پدید میآورد که این امر بر اساس نیازها و ترجیح کارفرما یا ساکنین برای کاربری های فضایی صورت می گیرد . این طراحی بر اساس استانداردهای بین المللی معمول و متعارف و استانداردهای کیفیت، طراحی و اجرا شده است .همه چهار طبقه ی تجاری قادر به فراهم آوری فضاهای مورد نیاز برای مقیاس بزرگ عمده فروشی و مغازه های خرده فروشی با مقیاس کوچکتر می باشند. سالن های نمایشگاه در طبقات زیرزمین و همکف واقع شده اند و واحد های تجاری در طبقات همکف ، اول ، دوم و زیرزمین قراردارند که شامل فضاهای فعالیت انعطاف پذیر و نمایشگاه ها هم می شود. مجموعه رستورانی در قسمت شمالی طبقه دوم قراردارد که امکان افزایش فضا برای کافی شاپ ها در سطوح متعدد را فراهم می آورد.تعدادی وید در مرکز، شرق و شمال  ساختمان ایجاد شده است و علاوه بر گالری ها با نرده های شیشه ای، تجربه مشاهده کردن و مورده مشاهد قرار گرفتن را به بازدید کنندگان القا می کند. ارتباط بصری شفاف بین سطوح مختلف، چشم انداز از بالا و چگونگی جا به جایی در سراسر طبقه ، از این قسم تجربیات هستند .  آتریوم مرکزی به همراه الگوهای زینتی یکپارچه آن، الگوهای متفاوت و کیفیت هایی از نور طبیعی در طول روز را پدید می آورد. همچنین، پانل های نیمه شفاف قابل کنترل، اجازه تهویه طبیعی هوا را می دهند . به طوریکه هوای گرم به بالا می رود و توسط پانل های قابل کنترل به هوای آزاد منتشر می شود ، این پانل ها همچنین اجازه خروج دود در هنگام وقوع آتش سوزی را پدید می آورند .  یک راه پله مارپیچ ظریف به همراه یک آسانسور شفاف پانورامیک، به طور عمودی از زیرزمین تا آخرین طبقه را پوشش می دهد. این راه پله و آسانسور تجربه یک چشم انداز زیبا از مقیاس آتریوم و حجم داخلی بوجود می آورند که این  سفر در ارتفاع، با ورود به باغ در بام در طبقه سوم خاتمه می یابد.

 

طراحی پارکینگ

انتخاب طراحی ساختمان مستقل، برای فراهم کردن نیازهای فضایی ، پارک ماشین ها با هزینه کمتر که موجب ساخته شدن فضایی مجزا در مقابل گودبرداری زمین برای اضافه کردن یک یا چند سطح زیرزمین می شود. بعلاوه ایده سازه های کم وزن در جهت توسعه دادن تعداد طبقات استفاده خواهد شد واجازه استفاده از قسمت جنوبی زمین در طول فصول مختلف را فراهم می آورد. ساختمان پارکینگ در قسمت جنوب ساختمان مرکز تجارت واقع شده است. این موقعیت قرارگیری امکان ایجاد فضایی بین دو ساختمان برای پارکینگ های اضافه علاوه بر یک منطقه ی بارانداز زیرزمینی فراهم می آورد . موقعیت ساختمان امکان پنهان کردن این کاربری ها را می دهد.سازه براساس تیپولوژی نیم طبقه ای پارکینگ شکل گرفته که می تواند با داشتن ارتفاع کمتر ، ظرفیت پارکینگ بیشتری ( 582 پارکینگ در 7275 متر مربع ) در مقابل تیپـولـوژی پارکینـگ یـک طبقه ای که برای سیرکولاسیون ماشین ها به فضای بیشتری نیاز دارد، مهیا کند. تیپولوژی نیم طبقه ی پارکینگ اجازه استفاده از چهار رمپ کوچک برای سیر کولاسیون بین طبقات مختلف را می دهد و این رمپ ها نه تنها برای ماشین ها بلکه برای استفاده کاربران در مواقع اضطراری کاربردی می باشد. سیستم طبقات ساختمان شامل 9 اسلب است که به صورت نیم طبقه نسبت به هم قرار دارندکه هرکدام به دیگری دید دارد و طبقات بوسیله رمپ ماشین ها به هم متصل می شوند. 3 شفت پله های فرار ضد حریق به صورت عمودی تمامی طبقات پارکینگ را از طبقه دوم (2-) به 2 متصل می کند و همچنین یکی از شفت ها به باغ در بام می رسد طراحی سازه ساختمان مرکز تجارت از پرنسیو کلی طرح ساختاری نمایشگاه بین المللی که دارای مدول های40/8 ×40/8 متر هستند، تبعيت پيدا كرده است. ابتدا باید توجه کرد که این شبکه مدولار در ایجاد خطوط راهنما برای طراحی تمامی عناصر مجموعه کمک می نماید، تا مادامیکه این شبکه مدولار ثبات طرح، معقوليت، بهره‌وري و ساخت و ساز عملي را ضمانت نماید، از آن نه تنها برای سازه بلکه برای طراحی فضاهای مختلف چون فضاي سبز، پياده‌روي سايه‌دار در فضایي عمومي و فضايي براي استفاده‌هاي خاص می توان بهره برد.
 
دسترسی ها
دسترسي سواره به محوطه اصلي نمايشگاه تنها به ماشين‌هاي تاكسي محدود شده‌ است كه به طور موقت و كوتاه براي پياده كردن و جابه‌جايي بازديدكنندگان وارد سايت مي‌شوند. علاوه بر ماشين‌هاي VIP و سايرين با مجوزهاي خاص براي پياده يا سوار كردن افراد خاص ، سايت نمايشگاه غالبا يك سطح قابل دسترسي فقط برای پياده است. بنابراين ايستگاه‌هايVIPdrop off و تاکسی به طور واضح در نواحي گزينش شده تعريف شده‌اند. به عنوان مثال، در نقاط ورودي‌هاي شمالي، شرقي و غربي مركز تجارت. اتومبيل‌هاي بازديدكنندگان، علاوه بر وسايل نقليه و حمل كالا كه به سمت مركز تجارت مي‌رانند،هميشه به دسترسي از طريق جاده مرزي جنوبي سايت هدايت مي‌شوند. وسايل تحويل كالا از اين جاده بهره مي‌گيرند كه به منطقه تحويل كالاي ساختمان از شرق و غرب دسترسي يابند. علاوه بر دسترسي محدود خودروها به بلـوار مركزي، خودروهايـي كه از داخل كانال رد مي‌شوند به‌ وسيله جاده جنوبي، ترافيك را كاهش مي‌دهند ، ميزان امنيت را تقويت مي‌نمايند و گردش هر عملكرد را انتظام مي‌بخشند و به وسيله آن ، چرخه مربوط به ساختمان مركز تجارت هميشه مي‌تواند به طور آرام و مستقل از شرايط ترافيك مربوط به ساير ساختمان‌ها عمل كند. مركز تجارت به طور پياده از مسيرهاي گوناگوني قابل دسترسي است. افراد پياده كه از ايستگاه مترو يا از ساختمان‌هاي هتل به سمت شرق وارد شده‌اند و آن‌هايي كه از ساختمان‌هاي نمايشگاه در شمال آمده‌اند مي‌توانند از دروازه ورودي اصلي به مركز تجارت دسترسي يابند. افراد پياده‌اي كه از مسجد و بازار به ساختمان نزديك مي‌شوند، گزينه دسترسي به مركز تجارت را از دروازه‌هاي ورودي شمال و غرب دارند. مشتري‌ها و پرسنل تجاری ها كه خودروهاي خود را در ساختمان پاركينگ پارك كرده‌اند مي توانند از ورودي جنوبي به وسيله سطح هم‌كف ساختمان پاركينگ به مركز تجارت دسترسي پيدا كنند. در حالي كه كاركنان بخش اداري كه از ساختمان پاركينگ استفاده مي‌كنند مي‌توانند به دفاتر طبقه سوم در مركز تجارت دسترسي يابند. توسط زيرزمين (2-) ساختمان پاركينگ با پياده‌روي در دو تونل زيرزميني كه به راه‌پله‌ها و آسانسورهاي مربوطه كه رابط بين زيرزمين(1-) و دفاتر طبقه 3 هستند منجر مي‌شوند. كاركنان بخش اداري كه با تاكسي آمده‌اند، با استفاده از 2 راه‌پله و آسانسور كه ارتباط دهنده طبقه (0.00) به دفاتر اداري طبقه (3 ) در دو بخش است مي‌توانند از دروازه‌هاي ورودي شرقي ـ غربي دسترسي داشته‌باشند.. تجربه پياده روي براي افراد پياده به دليل پيوستگي پياده‌راه‌هاي مسقف آلاچیق و محوطه‌سازي طبيعي سرتاسر سايت و در امتداد مسير ساختمان مركز تجارت، بسيار راحت شده‌است. تمامی دیوارهای داخلی فضاهای عمومی مثل هال ورودی، راهروها و آتریوم در همه طبقات با سنگ طبیعی پوشانده شده اند. نمای تمامی مغازه ها از شیشه شفاف ثابت و یا قابل تغییر ساخته خواهند شد.دیوار رستوران و فود کورت توسط افرادی که مایل به اجاره فضای مورد نظر هستند با پیروی از استانداردهای قوانین ساختمان طراحی خواهد شد.
 
ساختار مجموعه
دیوارهای جداکننده بخش اداری از ( پانل های گچی )DRY WALLساخته شده است این سیستم سبک موقتی دیواره های جدا کننده، اجازه ایجاد تغییرات در پلان را به مالکین براساس نیاز آنها و همچنین براساس سیستم مدولار1.4متر می دهد. دیوارهای دستشویی با موزائیک هایی شبیه به پوشش کف که تا ارتفاع در ورودی بالا آورده شده اند پوشیده شده است. تمامی دیوارهای دیگر ساختمان از جمله دیوارهای متعلق به اتاق تأسیسات به صورت دیوارهای ماسونری با گچ کاری و رنگ و یا دیوارهای باپانل گچی رنگ شده، ساخته شده اند . سقف ها در فضاهای عمومی که شامل فضاهای باز، تجاری، نمایشگاهها و دفاتر کار، اتاق کنفرانس، رستوران ها و فودکورت و بعلاوه سقف دستشویی های عمومی از پنل های سفید گچی رنگ شده ساخته شده اند. این پنل ها باید اسکلت ساختمان را پوشش داده و تمامی تجهیـزات تأسیساتی را در بالای خود پنهان کنند . جزئیـات سـقف با یک سری عقب نشینی، شیـارها و تفاوت های ارتفاعی برای برجسته ساختن تنوع کاربری فضاها همراه خواهد بود. برای قرارگیری نورپردازی غیر مستقیم ، نورهای نقطه ای ، نورهای آویزان ، سیستم های هواکش ، بلندگوها ، ودیتکتور و اسپـرینکلر در سقف تورفتگی هایی تعبیه شده است . کف فضاهای عمومی با سنگ طبیعی سفید/ بژ روشن با رگه های تیره و حاشیه ی تیره برای کاهش طول راهرو پوشیده شده است. کف فضاهای تجاری توسط مالک مغازه ها با پیروی از استانداردهای کیفی قوانین ساختمانی طراحی خواهد شد.کف آسانسورها با سنگ طبیعی(مثل محدوده سیرکولاسیون)پوشیده شده است. کف سرویس های بهداشتی با تایل های سرامیک شیشه ای غیر لعابدار در ابعاد 25×25mm یا 50×50mm به رنگ بژ یا خاکستری روشن یا تیره پوشیده شده است. اتاق های کار و کنفرانس و راهروها با موکت خاکستری پوشانده شده اند . مرکز تجارت در سایت نمایشگاه بین المللی جدید در تهران به عنوان اولین پروژه مکمل فعالیت های این مجموعه بزرگ و مهم، موضوع کار قرار دارد. این مرکز با مکان قرارگیری حساس در مرکزیت سایت، از موقعیت های مطلوبی در دسترسی های سواره و پیاده و سیمای شهری برخوردار می گردد که به واسطه آنها می تواند مأموریت های خاص تعیین شده را به نحو بهتری انجام دهد. در حال حاضر نیز کار طراحی فاز یک مجموعه توسط مهندسین مشاور آلمانی gmp و مهندسی مشاور نقش جهان پارس که بعنوان مشاوران و متخصصان معتبر در زمینه طراحی نمایشگاه ها در سطح بین المللی مطرح و صاحب نام می باشند اتمام یافته و کار طراحی فاز دو نقشه ها بصورت طرح و اجرا توسط هر دو مشاور ایرانی و آلمانی و شرکت مهندسی کاشالوت در حال انجام می باشد.مراحل اجرایی کار نیز به موازات مراحل طراحی و حتی جلوتر از برنامه زمانبندی درنظر گرفته شده با جدیت تمام و تلاش و پشتکار شبانه روزی و در 3 شیفت کاری در حال اجرا میباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *